FOAM-News

ÜBEN ÜBEN ÜBEN – ABER WO IST MEIN FOKUS?

HOBBY- UND PROFI-MUSIKER*INNEN FÜR INTERVIEW-STUDIE GESUCHT!

Liebe Musiker*innen,

für eine Interview-Studie zum Thema „Aufmerksamkeitsfokus beim Musizieren“ am Freiburger Institut für Musikermedizin werden Instrumental-Musiker*innen unabhängig von ihren musikalischen Fähigkeiten und jeden Alters gesucht. Wenn Sie schon immer mal wissen wollten, wohin Sie beim Üben eines Stückes Ihre Aufmerksamkeit lenken und Lust haben, eine kostenlose, professionelle Audio- und Video-Aufzeichnung Ihrer Übe-Einheit zu erhalten, dann melden Sie sich gerne bei uns. Wir beantworten Ihnen gerne in Ruhe alle Fragen und freuen uns über Ihr Interesse.

Ausführliche Informationen finden Sie hier.

 

Dr. Jesper Hohagen (Studienverantwortlicher) | j.hohagen@mh-freiburg.de

ÜBERBLICKSARTIKEL ZUM AUFMERKSAMKEITSFOKUS IN DER MUSIK BEI FRONTIERS IN PSYCHOLOGY ERSCHIENEN

Focus of attention in musical learning and music performance: a systematic review and discussion of focus instructions and outcome measures

Zusammenfassung des Artikels (in Englisch):

The topic of attentional focus (focus of attention, FOA) in musical learning and performance has recently received increasing interest, as the growing number of empirical studies inspired by the established FOA paradigm in sports by Wulf and colleagues in 1998. The current systematical review aims at collecting, abstracting, and categorizing relevant data to show which kinds of FOA instructions were applied in experimental designs and what kinds of dependent variables were used to measure the effects of FOA instruction on musical performance. The three main inclusion criteria in the selection process were experimental design, detailed descriptions of FOA instructions, and outcome measures (OMs). A systematic search was conducted with a complex search term in four scientific databases in March 2023. For presenting and synthesizing results, we used data collection and an inductive-deductive data categorization. Fifteen studies with a total sample size of 401 participants were included out of 387 records initially identified. We collected 53 different FOA instruction citations from the 15 studies and classified them into 9 FOA subcategories, of which the most applied were bodily focus (21%), sound focus (15%), and visual focus (14%). Selected studies used 63 OMs that were abstracted to 10 different OM categories with expert ratings (27%) and acoustical analysis (22%) as the most applied dependent variables. Data categorization and abstraction of additional study information show multiple combinations of FOA instructions, OMs, participants’ instruments and expertise, and musical tasks. Finally, studies show no consistent results of superiority of either external or internal or otherwise different FOA considering positive effects on musical performance. Limitations of the review lie in the small study sample, possible criticism of applied eligibility criteria, and subjectivity of data categorization. We propose a research agenda with a more exploratory approach that comprehensively and qualitatively examines the dimensions of musical goals to create a database that could provide a foundation for developing a music-specific FOA model.

Hier gelangen Sie zum Volltext des Artikels.

März 2024
„pflaster:sound“ beim Hochschulwettbewerb 2024 ausgezeichnet
Das Wissenstransferprojekt „pflaster:sound – Musik – Resilienz – Freiheit“ wurde durch „Wissenschaft im Dialog“ beim Hochschulwettbewerb 2024 als eines von 12 Projekten unter 160 Bewerbungen ausgezeichnet. Das Team aus Studierenden und Lehrenden im Masterstudiengang Musikphysiologie um Prof. Dr. Anna Immerz beschäftigt sich mit Straßenmusik und deren positiven Wirkungen für Resilienz und Gesundheit im öffentlichen Raum. Beteiligen Sie sich [hier].

Seit Wintersemester 2023/24
Bundesweit einmaliges Studienangebot: Musikphysiologie als Hauptfach im Master Musik.
Informieren Sie sich
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Freiburger Institut für Musikermedizin
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T+49 761 270-61610