FOAM-PUBLICATIONS

ABOUT    RESEARCH    NEWS    TEAM   [DEUTSCH]

 

 

Aug 2024

Hohagen, J., & Immerz, A. (2024). Focus of attention in musical learning and music performance: a systematic review and discussion of focus instructions and outcome measures. Frontiers in Psychology, 15, Article e1290596.

 

Hohagen, J., Immerz, A., & Spahn, C. (2024, June 13–16). The FOAM Project – Results from three studies investigating the effects of focus of attention in music [Conference Presentation Abstract]. Eights Conference of The Neuroscience in Music, Helsinki, Finland.

 

Hohagen, J., Immerz, A., Nusseck, M., & Spahn, C. (2024, July 18–21). Find the focus: attentional focus strategies of music university students in different practice phases [Conference Presentation Abstract]. 42nd Annual PAMA International Symposium, London, UK.

 

Hohagen, J., Immerz, A., Nusseck, M., & Spahn, C. (2024, February 23–24). Von Fokus zu Fokus – Erste Ergebnisse vertiefender Video-Stimulated-Recall Interviews zu retrospektiv wahrgenommenen Aufmerksamkeitsfokussierungen während musikalischer Performances [From focus to focus – First results of in-depth video stimulated recall interviews on retrospectively perceived attentional focus during musical performances] [Conference presentation abstract]. Twenty-second Conference of the German Society for Music Physiology and Musicians’ Medicine, Hanover, Germany.

 

Hohagen, J., Immerz, A., Nusseck, M., & Spahn, C. (2024, April 11–13). „Ich achte mehr darauf, keine Fehler zu spielen“ – Routinen, Ziele und Aufmerksamkeitsfokussierungen von Musikstudierenden in verschiedenen Übe-Phasen [„I pay more attention to not playing mistakes“ – routines, goals and attentional focus of music students in different practice phases] [Conference presentation abstract]. Conference of the Austrian Society for Music and Medicine, Vienna, Austria.

 

Hohagen, J., Immerz, A., Nusseck, M., & Spahn, C. (2023, September 8–10). Was sollen wir fokussieren? Eine theoretische Diskussion über Aufmerksamkeitsinstruktionen beim Üben und Aufführen von Musik [What should we focus on? A theoretical discussion of attentional instruction in music practice and performance] [Conference presentation abstract]. Thirty-ninth Annual Conference of the German Society of Music Psychology, Hanover, Germany.

 

Hohagen, J., Nusseck, M., Spahn, C., & Immerz, A. (2023, August 17–20). Focus on what? A discussion of basic mechanisms underlying external attentional foci in musical learning and performance [Conference presentation abstract]. Ninth International Symposium of Performance Science, Warsaw, Poland.

März 2024
„pflaster:sound“ beim Hochschulwettbewerb 2024 ausgezeichnet
Das Wissenstransferprojekt „pflaster:sound – Musik – Resilienz – Freiheit“ wurde durch „Wissenschaft im Dialog“ beim Hochschulwettbewerb 2024 als eines von 12 Projekten unter 160 Bewerbungen ausgezeichnet. Das Team aus Studierenden und Lehrenden im Masterstudiengang Musikphysiologie um Prof. Dr. Anna Immerz beschäftigt sich mit Straßenmusik und deren positiven Wirkungen für Resilienz und Gesundheit im öffentlichen Raum. Beteiligen Sie sich [hier].

Seit Wintersemester 2023/24
Bundesweit einmaliges Studienangebot: Musikphysiologie als Hauptfach im Master Musik.
Informieren Sie sich
[mehr]

Freiburger Institut für Musikermedizin
Elsässer Straße 2m · 79110 Freiburg
T+49 761 270-61610